کشفی که ممکن است منجر به شناسایی زودهنگام کودکان در معرض خطر بالای دیابت نوع 2 در آینده شود

23  ژانویه 2020 - محققان دانشگاه پلیموت و شرکت نستله، بینش جدیدی در مورد عواملی که کودکان را مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالی می کند، منتشر کردند.

این یافته ها از یک مطالعه ی منحصر به فرد به نامEarlyBird  گرفته شده است، که به مدت 15 سال 300 کودک سالم را در پلیموت انگلیس بررسی و دنبال کرد تا مشخص شود چه کسانی در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند و چرا.

محققانEarlyBird ، کودکان را از پنج سالگی تا بزرگسالی رصد کردند تا دریابند که چگونه متابولیسم آنها در طول رشد تغییر می کند. این یافته ها، در یک سری از نشریات علمی داوری شده، منتشر شد و عوامل جدید بیولوژیکی و فیزیولوژیکی مربوط به سلامت متابولیک در دوران کودکی را روشن کرد.

آخرین نتایج، منتشر شده در Diabetes Care (doi: 10.2337 / dc19-0806) نشان می دهد که اولین رویداد منتهی به پیش دیابت (اولین علائم دیابت)، اختلال عملکرد سلولهای بتای لوزالمعده است که مستقل از وزن بدن اتفاق می افتد. این مطالعه همچنین نشان داد که این اختلال عملکرد سلولهای بتا با عوامل ژنتیکی- که قبلاً با ارتباط آنها با دیابت نوع 2 در بزرگسالی مشخص شده بود-، ارتباط دارد.

این کشف می تواند به شناسایی زودهنگام کودکانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده هستند، منجر شود.

پرفسورJon Pinkney ، استاد غدد درون ریز و دیابت در دانشکده پزشکی دانشگاه شبه جزیره پلیموت و پزشک مشاور افتخاری در دپارتمان غدد درون ریز و دیابت در بیمارستان های دانشگاه Plymouth NHS Trust  گفت: شیوع سریع دیابت نوع 2 یکی از بزرگترین چالش های بهداشت جهانی است، بهمین دلیل به تدوین استراتژی های مؤثر برای مداخلات و پیشگیری زودهنگام نیاز فوری داریم. مشارکت تحقیقاتی بین دانشگاه پلیموت و نستله نشان داد که چگونه می توان خطرات ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده را از کودکی پیش بینی کرد. این امکان مشاوره فردی و مداخله ی زودهنگام را برای کاهش خطرات ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده فراهم می کند.

پرفسورFrançois-Pierre Martin ، متخصص متابولیسم در شرکت Nestlé گفت: در این مطالعه نشان دادیم که اختلال عملکرد سلول بتا یک رویداد اولیه در پیش دیابت در کودکان است و این اثر مستقل از وزن بدن آنها است. با این وجود، ما همچنین اعلام کردیم كه افزایش وزن متعاقب آن در دوران بلوغ، پیشرفت از پیش دیابت به دیابت را تشدید می كند. این موضوع اهمیت مداخلات شیوه ی زندگی و تغذیه ای را در دوره ی کودکی برای کاهش عوامل خطری که سبب پیشرفت پیش دیابت به دیابت می شوند، برجسته کرد.

دکترJörg Hager ، متخصص ژنتیک در تحقیقات Nestlé که بخش ژنتیکی این تحقیق را طراحی کرده است، اظهار داشت: تحقیقات ما امکان شناسایی بالقوه ی کودکان در معرض خطر ابتلا به پیش دیابت را از طریق نشانگرهای ژنتیکی فراهم کرد. یافته های جدید به ما امکان می دهد رویکردهای جدید تغذیه ای ایجاد کنیم که پاسخ انسولین به یک وعده غذایی و توانایی بدن برای تنظیم سطح قند خون را هدف قرار دهد.

در اوایل دهه ی 2000 ، هنگامی که اپیدمی چاقی هنوز در مراحل ابتدایی خود بود و این ایده که کودکان می توانند به دیابت نوع 2 مبتلا شوند، تقریباً شنیده نشده بود، EarlyBird توانست روابط محکمی را بین خانواده ها و محققان برقرار کند و سبب گردید که بخش زیادی از کودکان در این مطالعه ی طولانی مدت باقی بمانند.

اطلاعات دقیق و متابولیکی و ژنتیکی جمع آوری شده در چنین مدت طولانی از دوره ی کودکی، بی نظیر است. در نتیجه، محققان توانستند اکتشافاتی حیاتی راجع به روابط بین سبک زندگی، ژنتیک و سلامت انجام دهند.

منبع:

Diabetes Care. doi.org/10.2337/dc19-0806.

https://www.news-medical.net/news/20200123/Discovery-could-lead-to-early-identification-of-children-at-high-risk-of-future-type-2-diabetes.aspx